December 19, 2008

Terlalu Awal?

Posted in Keibubapaan tagged at 3:28 pm by zetyzin

Dipetik dari Harian Metro

SEPERTI satu kewajipan ibu bapa menghantar anak ke tadika seawal usia tiga atau empat tahun bagi mendedahkan mereka dengan ilmu selain proses pergaulan sebelum melangkah ke alam persekolahan.

Menyedari trend itu, tadika tumbuh seperti cendawan selepas hujan.

Dalam sebuah taman perumahan misalnya, ada beberapa pusat didikan kanak-kanak.

Masing-masing mempromosi mengguna pakai sistem atau kaedah pendidikan terkini, kononnya membolehkan kanak-kanak membaca, menulis dan mengira dalam tempoh singkat.

Memang diakui, teknik yang digunakan sesetengah tadika membolehkan kanak-kanak berusia tiga atau empat tahun membaca dalam bahasa Melayu dan Inggeris. Ini adalah suatu yang memberangsangkan.

Namun, sejauh mana mereka boleh menerima teknik itu dalam tempoh jangka panjang kerana kebanyakan ibu bapa tidak mempunyai masa untuk mengulang kaji apa yang dipelajari di tadika.

Dalam soal pertuturan, misalnya, di tadika mereka belajar bertutur dalam bahasa Inggeris (BI), tetapi di rumah ibu bapa lebih banyak berturut dalam bahasa seharian sama ada Melayu, Cina atau Tamil.

Bukankah ia menjadi bebanan dan tekanan kepada si kecil?

Mampukah mereka menyerap setiap apa yang dipelajari dan bagaimana dengan pelaburan yang dikeluarkan ibu bapa setiap bulan?

Pakar kaunseling keluarga, perkahwinan, kanak-kanak dan remaja, Profesor Madya Dr Saedah A Ghani, berkata penerimaan seseorang kanak-kanak seawal dua hingga 12 tahun adalah sangat tinggi dan mereka dapat menerima sebanyak mana maklumat yang disalurkan.

Justeru, tidak timbul soal tekanan dan bebanan di kalangan kanak-kanak walaupun mempunyai suasana persekitaran yang berbeza iaitu rumah dan tadika.

“Otak kanak-kanak ini seperti span yang sentiasa menyerap air. Seberapa banyak pun ilmu dan maklumat yang kita beri, mereka boleh menerima.

“Lagipun, di mana-mana taska, mereka mempunyai sistem pembelajaran yang sistematik dan sesuai dengan usia kanak-kanak.

“Jadi, mereka tidak akan tertekan sebaliknya seronok mengikuti pembelajaran selain berkemampuan menyimpan apa yang dipelajari,” katanya.

Dalam konteks peralihan bahasa di taska dan rumah, Dr Saedah berkata, ia bergantung kepada tahap IQ seseorang kanak-kanak.

“Memang kebanyakan pembelajaran kini menekankan penggunaan BI manakala di rumah ramai ibu bapa menggunakan bahasa ibunda masing-masing..

“Walaupun ia sedikit sebanyak mempengaruhi perkembangan minda mereka, ia tidak terlalu berat kerana di sinilah tahap pemikiran atau IQ kanak-kanak itu dapat dilihat,” katanya.

Setiap kanak-kanak mempunyai potensi dan tahap IQ berbeza. Bagi kanak-kanak yang mempunyai tahap IQ tinggi, mereka mampu menerima dan mengaplikasikan segala apa yang mereka terima walaupun tidak diberi perhatian sepenuhnya.

“Namun, bagi mereka yang mempunyai tahap IQ rendah, mungkin sukar mengaplikasikan apa yang dipelajari dengan cepat, tetapi mengambil masa.

“Bagaimanapun, ini tidak bermakna setiap apa yang dipelajari itu tidak diterima sebaliknya mereka akan menyimpan segala maklumat.

“Dalam beberapa kes, ada kanak-kanak itu tidak mampu bertutur dalam BI ketika kecil namun mereka boleh berbuat demikian ketika meningkat dewasa.

“Bayangkan, mereka boleh menggunakan semula apa yang disimpan dahulu,” katanya.

Sementara itu, Siti Noor Baya Jibal, 24, berkata walaupun menghantar anak ke tadika memerlukan perbelanjaan tinggi, ia berbaloi dan pelaburan itu tidak merugikan.

Siti lebih gemar menghantar anaknya, Adam Darius Mohd Zaidi yang berusia setahun tujuh bulan ke taska berbanding rumah pengasuh, namun ia berbaloi dengan perkembangan Adam yang memberangsangkan.

“Selepas lima bulan menghantar Adam ke taska, banyak perubahan dapat saya lihat. Jika dulu, dia kurang berkomunikasi dan tidak mesra dengan orang lain, kini keadaannya berbeza.

“Adam boleh bergaul dengan sesiapa saja dan perlakuannya lebih matang daripada kanak-kanak lain,” katanya.

Menurutnya lagi, Adam kini lebih berdikari dan memahami setiap apa yang dipertuturkan terutama ketika dimarahi apabila melakukan kesilapan.

“Dia kini boleh mengemas sendiri barang permainannya, meletakkan bajunya di bakul dan tahu tempat duduknya ketika ingin makan.

“Walaupun Ada tidak boleh bercakap dengan betul dan pelat, anak saya boleh memahami apa yang kita katakan sama ada dalam bahasa Melayu ataupun BI.

“Walaupun di taska Adam didedahkan dengan BI dan di bahasa Melayu di rumah, dia boleh memahami kedua-duanya arahan yang diberikan.

“Dia juga pandai menentukan bahasa apa yang dia ingin dengar. Pernah ketika menonton di rumah ibu saya, Adam mahu saya mengalihkan suara cerita kartun itu ke BI,” katanya.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: